تأملی بر وصیت نامه شهید حججی

1

تأملی بر وصیت نامه شهید حججی

 

به گزارش نجف آبادنا خانم صالحی درباره تاملی بر وصیت نامه شهید حججی اینگونه نوشت:

زندگینامه شهید حججی

شهید محسن حججی، در سال ۱۳۷۰ در شهر نجف آباد دیده به جهان گشود. او یکی از جوان ترین شهدای مدافع حرم می باشد که دراوج جوانی و در سن ۲۶ سالگی، در حالیکه به تازگی طعم شیرین پدر بودن را چشیده بود، به قصد دفاع از حریم عمه سادات حضرت زینب سلام الله علیها، راهی سوریه شد و در آن جا به فیض شهادت نائل گردید.

محسن حججی یکی از جهادگران و اعضای فعال موسسه شهید احمد کاظمی بود. ایشان در طول دوران حیات با  برکتشان به همراه دوستانشان در این موسسه، اردوهای جهادی بسیاری بر پاکردند و خدمات ارزنده ای به مناطق محروم ارزانی داشتند. خدمت به مردم، ارتقای فرهنگ کتاب خوانی، بصیرت افزایی و فرهنگ سازی در چهارچوب دین، از دغدغه های فکری این شهید گرانقدر بود و همواره در این زمینه به فعالیت می پرداخت.

تاملی بر وصیت نامه شهید حججی
تاملی بر وصیت نامه شهید حججی

وصیت نامه شهدا ؛ الگوی انسان سازی

انسان در مسیری که در این دنیا در حال حرکت است، همواره دچار لغزش و خطا می شود، گاهی در بیابان های تاریک جهل و غفلت راه را گم می کند و هیچ دستاویزی ندارد تا او را از این تاریکی برهاند. آری به قول حافظ: منزل بس خطرناک است و مقصد بس بعید و در این مسیر پر پیچ و خم انسان به فانوس آگاهی و نور بصیرت نیاز دارد تا راه را از بیراه تشخیص دهد و دچار ظلمت نشود. اما این مشعل هدایت کیست؟ شهیدان همچون ستارگانی فروزان هستند که در این بیابان تاریک، در آسمان می درخشند و راه مستقیم و مسیر حق را با درخشش نور خود به انسان می نمایانند. وصیت نامه شهیدان مملوء از نکات ناب اخلاقی و معرفتی است که انسان می تواند از آن بهره ببرد و با تفکر و تعمق در این وصیت نامه ها روح خود را تلطیف نموده و نفس خویش را مهار نماید.

توصیه امام خمینی به مطالعه وصیت نامه شهدا

بنیان گذار جمهوری اسلامی ایران، حضرت امام خمینی (ره)، بارها در سخنان خویش مردم را به مطالعه و تفکر در وصیت نامه شهدا دعوت کرده اند. در جلد ۱۴ از کتاب پرخیر و برکت صحیفه امام؛ به این مطلب اشاره شده است و امام (ره) با عباراتی دقیق و تامل برانگیز از مردم می خواهند که وصیت نامه شهدا را مورد تفکر قرار دهند. ایشان در این زمینه فرموده اند: « … این وصیتنامه هایی که این عزیزان می نویسند، مطالعه کنید. پنجاه سال عبادت کردید و خدا قبول کند، یک روز هم یکی از این وصیت نامه ها را بگیرید و مطالعه کنید و تفکر کنید. … ».

توصیه رهبر انقلاب به مطالعه وصیت نامه شهدا

رهبر معظم انقلاب حضرت آیت الله خامنه ای، به پاسداشت مقام شهید بسیار اهمیت می دهند. ایشان در طی یکی از سخنرانی هایشان در باره شهیدان؛ اخلاص، ایمان، قدرت معنوی تقوا، آرمان گرایی بر اساس جهان بینی الهی، بصیرت، عدم هراس از مرگ و … را از ویژگی های بارز شهداء دانستند. رهبر انقلاب بارها مردم را به مطالعه وصیت نامه شهدا دعوت کرده اند. ایشان در این زمینه فرموده اند: « این وصیتنامه شهدا که امام (ره) توصیه به مطالعه آن می کردند، به خاطر این است که نمایشگر انقلاب درونی یک نفر است. هر کدام از این وصیتنامه ها را که انسان می خواند، تصویری از انقلاب یک نفر را در آن می بیند و خودش منقلب کننده و درس دهنده است. ما باید این حالت را تعمیم بدهیم و این ممکن است».

وصیتنامه شهید حججی؛ دریای عشق و معرفت

شهید محسن حججی در آخرین لحظات قبل از شروع عملیات، وصیتنامه ای می نویسد که سرشار از نکات اخلاقی و عرفانی می باشد. ارادت عمیق قلبی به مقام اهل بیت علیهم السلام و رابطه عاشقانه با معبود را به خوبی می توان در وصیتنامه این شهید بزرگوار ملاحظه نمود. از تک تک واژگان این نوشته می توان درس عشق و معرفت گرفت. البته گاهی واژه ها ناتوانند از بیان معنا و قلم شرمسار می شود از این ناتوانی؛ آنجا که قلم وظیفه دارد دریایی از معانی را تنها در قالب یک لفظ، بر سفیدی کاغذی کوچک مشق کند؛ و این مأموریتی است بس دشوار. آری شهادت یک لفظ است که دریای بیکرانی از عشق و معنا و احساس در پس آن نهفته است. در حقیقت اسم رمزی است که بین عاشق و معشوق نهادینه شده و جز شهید نمی تواند این رمز را تاویل کند.

تاملی بر وصیت نامه شهید حججی
تاملی بر وصیت نامه شهید حججی

نکات برجسته اعتقادی و اخلاقی در وصیتنامه شهید حججی

از متن وصیتنامه شهید محسن حججی، نکات برجسته و قابل توجه ای در زمینه اصول اعتقادی و اخلاقی، می توان گرفت. از مهم ترین نیازهای بشر تبدیل معرفت به رفتار است. اگرچه انسان در بعد نظری به بسیاری از اخلاقیات و اصول دینی معتقد است؛ اما اینکه بتواند آن را در موقع لزوم تبدیل به معرفت و رفتار کند، نیازمند دقت و ذکاوت و ظرافت است. نگاهی به سیره شهداء و تامل در وصیتنامه آن ها به خوبی  کاربرد این اصل مهم را به انسان می آموزد. وصیت نامه شهید حججی الگوی کاملی است در این زمینه؛ بنابراین لازم است این نکات کاربردی، به خوبی تبیین شوند تا بتوان از آن درس گرفت و در مسیر تقرب به ذات حق، از آن بهره جست.

شهید حججی

۱ نکات برجسته اعتقادی در وصیتنامه شهید حججی

گفتیم که در وصیتنامه شهید حججی نکات اعتقادی مهم و کلیدی وجود دارد که لازم است این نکات به صورت جداگانه تبیین شود تا بتوان درک عمیق تر و کامل تری از وصیت نامه شهید حججی داشت. آنچه در ادامه می آید نکاتی است که نویسنده پس از تعمق و تفکر در وصیت نامه این شهید بزرگوار، برداشت کرده است. امیدوارم با به کارگیری این اصول بتوانیم گامی در جهت معرفت افزایی و پرورش نفس خویش برداریم.

تاملی بر وصیت نامه شهید حججی
تاملی بر وصیت نامه شهید حججی

۱-۱) عشق به اهل بیت (ع)

شهید حججی وصیت نامه  خود را با شعر بسیار زیبایی در مدح حضرت زینب سلام الله علیها، آغاز می کند و این امر بیانگر عشق و ارادت عمیق او نسبت به مقام اهل بیت (ع) می باشد.

برای بانوی صبر

 

السلام ای بانوی سلطان عشق

السلام ای بانوی صبر دمشق

زیبنبِ دنیا و عقبیِ علی

شرح مدح لافتی الا علی

در مسیر شام غوغا کرده ایی

شهر را آشوب برپا کرده ایی

خطبه خواندی از غریبی حسین

زنده کردی کربلا در عالمیین

گر نبودی کربلایی هم نبود

گریه و شور و نوایی هم نبود

رنج هایی ست فراوان دیده ایی

خیمه ها، غارت، سواران دیده ایی

دیده بودی، حلق و چشم و حرمله

گریه کردی پا به پای قافله

۱-۲) شهادت؛ حیات جاودان

وصیتنامه شهید حججی با این آیه شریفه از قرآن کریم آغاز می شود که می فرماید :

” و لا تَحسَبَن الذین قُتلوا فی سَبیل الله اَمواتا ، بل احیاء عند رَبِهم یُرزَقون ”

( ای پیامبر )  هرگز گمان مبر کسانی که در راه خدا کشته شدند ، مردگانند ! بلکه آنان زنده اند و نزد پروردگارشان روزی داده می شوند . ( سوره مبارکه آل عمران ، آیه ۱۶۹ ).

پیام این آیه این است که شهدا زنده اند و در محضر خداوند روزی داده می شوند . بنابراین شهادت مرگ نیست .

سپس شهید حججی در ادامه وصیتنامه اش این بیت از غزل حافظ را درذیل آیه می آورد ؛

هرگز نمیرد آنکه دلش زنده شد به عشق

ثبت است بر جریده عالم دوام ما

این بیت از غزل حافظ نیز موید این مطلب است که ؛ شهیدان و آنان که دلشان به عشق زنده گشته است هرگز نمی میرند و نام و یاد آن ها همیشه در عالم زنده و ثبت شده است .

تاملی بر وصیت نامه شهید حججی
تاملی بر وصیت نامه شهید حججی

۱-۳) شهادت و روزی حلال

شهید حججی در وصیتنامه خود از دو عامل مهم به عنوان عوامل موثر در انتخاب این مسیر، یاد کرده است؛ روزی حلال پدر و شیر حلال مادر. در اسلام بر لقمه ی حلال تاکید بسیاری شده است . معیشت و نوع درآمد هرانسانی بیانگر شخصت اوست. و همچنین سرنوشت و آینده او را تعیین می‌کند. از این رو در روایات بسیاری به روزی حلال تاکید شده است. بی شک تاثیر روزی حلال شهید حججی را به این مسیر سوق داده و عاقبت او را ختم به خیر کرده است. شهید حججی در این زمینه در وصیت نامه اش می نویسد:

«چند ساعتی بیشتر به رفتن نمانده است، هرچه به زمان رفتن نزدیک تر می شوم قلبم بی تاب تر می شود…نمی دانم چه بنویسم و چگونه حس و حالم را بیان کنم…نمی دانم چگونه خوشحالی ام را بیان کنم و چگونه و با چه زبانی شکر خدای منان را به جای بیاورم…به حسب وظیفه چند خطی را به عنوان وصیت با زبان قلم می نویسم.
نمیدانم چه شد که سرنوشت مرا به این راه پر عشق رساند، نمی دانم چه چیزهایی عامل آن شد. بدون شک شیر حلال مادرم، لقمه حلال پدرم و انتخاب همسرم و خیلی چیزهای دیگر در آن اثر داشته است».

 

۴-۱) شهادت؛ بالاترین درجه بندگی

شهید محسن حججی در وصیت نامه خود، شهادت را رسیدن به قرب الهی و بالاترین درجه بندگی می داند. بندگی مراتبی دارد که بالاترین آن ها رسیدن به رضای خداوند و تقرب به اوست. شهید مطهری در کتاب آزادی بندگی به این نکته اشاره می فرمایند که غایت نهایی وآرمان اصلی در ایدئولوژی اسلام چیزی جز خداوند نیست. در اسلام هدف و حقیقت فقط یک چیز است و آن خداست. و هدف همه انسان ها از بندگی، رسیدن به خداوند و تقرب به اوست. شهید حججی در وصیت نامه خود در این زمینه میفرماید:

«عمریست شب و روزم را به عشق شهادت گذرانده ام… و همیشه اعتقادم این بوده و هست که با شهادت به بالاترین درجه ی بندگی میرسم.

خیلی تلاش کردم که خودم را به این مقام برسانم اما نمی دانم که چقدر توانسته ام موفق باشم».

تاملی بر وصیت نامه شهید حججی
تاملی بر وصیت نامه شهید حججی

۵-۱) تواضع و افتادگی در مقابل معبود

از دیگر اصول اعتقادی، خضوع و خشوع درمقابل پروردگار می باشد. بسیاری از کمالات انسان، ریشه در تواضع و افتادگی دارد و روح تواضع نیز، بندگی و کرنش در برابر خداوند است. اگر بندگی و خشوع در مقابل پروردگار نباشد, مراحل دیگر فروتنی و تواضع نیز حاصل نمی گردد.  انسان باید پیوسته خود را در برابر قدرتی لایتناهی و عظمتی بی کران, مشاهده نماید. با پیدایش چنین نگرشی در وجود انسان، او خود را در برابر خداوند، همچون قطره ای در برابر دریای بی کران، می پندارد و هیچ گاه گرفتار غرور و تکبر نمی گردد. این اصل مهم را به خوبی می توان در متن وصیتنامه شهید حججی یافت. از تک تک واژگانش خضوع و فروتنی در مقابل معبود، می بارد. ایشان در قسمتی از وصیتنامه خود می فرماید:

«چشم امیدم فقط به کرم خدا و اهل بیت است و بس امید دارم این رو سیاه پرگناه را هم قبول کنند و به این بنده ی بدِ پرخطا نظری از سر رحمت بنمایند؛ که اگر این چنین شد؛ الحمدالله رب العالمین. اگر روزی خبر شهادت این بنده حقیر سرا پا تقصیر را شنیدید؛ علت آن را جز کریمی و رحیمی خدا ندانید. اوست که رو سیاهی چون مرا هم می بخشد و مرا یاری می کند» .

شهید محسن حججی

۶-۱) دشمن ستیزی حتی پس از شهادت

تبرّی و بیزاری جستن از دشمنان خدا و اسلام، یکی از مهم ترین اصول اعتقادی می باشد. براساس همین اصل اعتقادی است که تمام تلاش خود را می کنیم تا پوزه دشمن را به خاک بمالیم؛ دست نیاز به سوی او دراز نکنیم؛ در اقتصاد به دشمن وابسته نباشیم و کاری نکنیم تا خدایی ناکرده دشمن شاد بشویم. شهید محسن حججی علاوه بر اینکه خود به این اصل مهم پایبند بوده است و در آخرین لحظات زندگی اش اینچنین با غرور و با صلابت در مقابل دوربین دشمن می ایستد و کوچکترین ضعفی از خود نشان نمی دهد؛ بلکه نگران این است که مبادا خانواده اش بعد از شهادت او با گریه و بی تابی های خود دل دشمن را شاد کنند؛ از این رو در وصیت خود به مادرش چنین می نویسد:

«مادر عزیزم:

ام البنین علیهاالسلام ۴جوان خود را فدای حسین و زینب کرد و خم به ابرو نیاورد.

حتی زمانی که خبر شهادت پسرانش را به آن دادند باز از حسین سراغ گرفت؛ پس اگر روزی خبر شهادتم را شنیدی، همچون ام البنین صبورانه و با افتخار فریاد بزن که مرا فدای حسین و حضرت زینب کرده ای و مبادا با بی تابی خود دل دشمن را شاد کنید».

تاملی بر وصیت نامه شهید حججی
تاملی بر وصیت نامه شهید حججی

۷-۱) خون هر شهید؛ هدیه ای به اسلام

خون هر شهید همچون قطره آبی است که نهال اسلام را آبیاری و آن را تنومند ساخته است. آری شهیدان ثمره این شجره طیبه هستند و اگر خون شهید نبود، امروز از اسلام جز نام، چیزی باقی نمی ماند. بنابراین شهدا همچون هدایای ارزشمندی هستند که از سوی خانواده هایشان به اسلام و انقلاب تقدیم می شوند. شهید محسن حججی هدیه ای گران بها بود که از سوی خانواده اش و این انقلاب، تقدیم اسلام و بارگاه حضرت زینب (س ) گردید. وچه زیبا گفت شاعر:

این گل را به رسم هدیه

تقدیم نگاهت کردیم

حاشا اینکه از راه تو

حتی لحظه ای برگردیم …

شهید محسن حججی در وصیتنامه اش خطاب به برادر خود در این زمینه نوشته است :

«برادر عزیزم :

اگر روزی مرا در لباس شهادت دیدی آن لحظه ایی را به یاد بیاور که اباعبدالله بر بالین عباس ابن علی حاضر شد و داغ برادر کمرش را خم کرد. مبادا ناسپاسی کنی، مبادا به هدیه ایی که تقدیم اسلام کرده اید شک بیاورید».

 

 

۸-۱) وداع با خانواده؛ وداع با اهل حرم

مگر می توان مصیبتی بالاتر از کربلا را تصور نمود؟ لحظه به لحظه اش چون شرری آتش بر جان عالم می زند. یکی از سوزناک ترین لحظه ها در کربلا، وداع حضرت علی اکبر(ع) با اهل حرم و با پدرش امام حسین (ع) می باشد. آن لحظه چه برجان امامان گذشت؟ خدا می داند و بس. در این صحنه، روضه ها نهفته است که زبان از وصف آن عاجز و قاصر است. چه زیبا حال پدر را در آن لحظات وصف می کند آن شاعر خوش ذوق، آن جا که می گوید: «من خود به چشم خویشتن دیدم که جانم می رود» …

شهید محسن حججی در لحظه وداع با خانواده اش به یاد وداع علی اکبر با اهل حرم می افتد و در وصیتنامه اش از خواهران خود چنین می خواهد:

«خواهران خوبم:

لحظه ی وداع با شما و مادرم و پدرم مرا به یاد آن لحظه ای انداخت که اهل حرم حضرت علی اکبر را راهی میدان جنگ می کردند؛ پس اگر من هم رو سفید شدم غم و غصه و اشک و ناله خود را فدای علی اکبر کنید و مبادا داغ خود را از داغ دل اهل حرم بیشتر بدانید».

تاملی بر وصیت نامه شهید حججی
تاملی بر وصیت نامه شهید حججی

۹-۱) شهیدانه زیستن؛ شهیدانه رفتن

در اینکه شهادت، رسیدن به مقام قرب الهی و رستگاری می باشد، جای هیچ تردیدی نیست. اما سوال اینجاست که لازمه رسیدن به این فوز عظیم چیست؟ راه رسیدن به شهادت، همچون شهیدان زیستن است. آری شهادت بارانی است که بر سر هر کسی نمی بارد. شهید محسن حججی از پسرش می خواهد جوری زندگی کند که خداوند عاشق او شود و او را برای خودش بخرد. شهید حججی در وصیتنامه اش خطاب به پسر خردسال خود چنین می نویسد:

«پسر عزیزم علی جان:

ببخشید اگر قد کشیدنت را ندیدم و مرد شدنت را نظاره نکردم. سعی کن راه مرا ادامه بدهی. سعی کن کاری کنی که سرانجام آن به شهادت ختم شود».

۱۰-۱) ولایت فقیه

یکی از مهم ترین اصول اعتقادی، اصل ولایت فقیه می باشد. شهید حججی به عنوان یک انسان ولایت پذیر و یک سرباز شایسته برای رهبر انقلاب، تا آخرین لحظات زندگی از ولی فقیه غافل نشد. همواره به دنبال پیاده کردن اوامر مقام معظم رهبری بود. و لحظه ای از خط ولایت و رهبری خارج نشد.

شهید محسن حججی در وصیتنامه اش خطاب به همه مردم می نویسد :

«از ولایت فقیه غافل نشوید و بدانید من به یقین رسیدم که امام خامنه ای نائب بر حق امام زمان است».

۱۱-۱) آمادگی برای ظهور

اصل انتظار از مهم ترین اصول اعتقادی در دوران غیبت حجت خدا حضرت مهدی صاحب الزمان (عج)، می باشد. در این دوران بسیار حساس شیعه وظیفه دارد علاوه بر دعا برای ظهور حضرت مهدی(عج)، زمینه را برای ظهور حضرت نیز فراهم آورد. بر این اساس هر انسانی با تقویت قوای نفس و ترک گناه موظف است در زمینه خودسازی گام بردارد. علاوه برآن منتظر واقعی وظیفه دارد جامعه را نیز برای ظهور حضرت آماده سازد. امر به معروف و نهی از منکر، گسترش فرهنگ مهدویت، آمادگی و تقویت قوای نظامی ، از عوامل مهمی است که شیعه در دوران غیبت باید خود را بر آن ملتزم کند.

شهید محسن حججی که از منتظران واقعی حضرت مهدی صاحب الزمان (عج) بود، نه تنها در این زمینه ها همه تلاش خود را می نمود، بلکه در وصیتنامه خود نیز بر این اصل مهم و اساسی تاکید می کند و خطاب به مردم می فرماید:

«خودتان را برای ظهور امام زمان روحی لک الفدا و جنگ با کفار به خصوص اسرائیل آماده کنید که آن روز خیلی نزدیک است».

تاملی بر وصیت نامه شهید حججی
تاملی بر وصیت نامه شهید حججی

۱۲-۱) از بردگی تا بندگی

بندگی به چه معناست؟ بندگی در زبان عربی عبودیت می باشد. ریشه عبودیت کلمه عبد است. عبد در لغت به معنای بنده و برده است. اما در زبان عربی وقتی که چیزی رام، نرم و مطیع بشود به طوری که هیچ گونه عصیان و تعدی و مقاومتی نداشته باشد، این حالت را «تعبد» می گویند. انسان معبّد یعنی کسی که رام و مطیع محض است و این فقط حالتی است که انسان باید فقط در مقابل خداوند داشته باشد. مطیع غیر از خدا بودن از انسان یک برده می سازد. اما انسان در برابر بندگی و عبدیت خداوند به مقام قرب الهی می رسد. اساسا هدف از خلقت انسان عبودیت است . خداوند در آیه ۵۶ سوره مبارکه ذاریات می فرماید: «وَ ما خَلَقتُ الجِنَّ و الاِنسَ اِلا لِیَعبُدونَ».

اما فایده این بندگی این است که اسلام می خواهد انسان را بسازد و به او هدف و آرمان بدهد. شهید محسن حججی در فراز های آخر وصیتنامه خود به این نکته ظریف اشاره کرده و می فرماید:

 

«همیشه برای خدا بنده باشید که اگر این چنین شد بدانید عاقبت همه ی شما به خیر ختم می شود».

 

تاملی بر وصیت نامه شهید حججی
تاملی بر وصیت نامه شهید حججی

۲- نکات برجسته اخلاقی در وصیتنامه شهید حججی

اخلاق دایره وسیعی دارد و مصادیق آن در انسان ها بر حسب اعتقادات و سبک زندگی آن ها مختلف و متفاوت است. شهید محسن حججی انسانی اخلاق مدار بود. وی در زندگی اش هرگز پای خود را از مرز اخلاق فراتر ننهاد و همواره بر اساس اصول اخلاقی زندگی کرد. در متن وصیتنامه این شهید بزرگوار اصول اخلاقی بسیار مهمی وجود دارد که با پرداختن به آنها می توان نفس خویش را به این اصل اخلاقی مزین نمود و آن ها را سرلوحه زندگی خود نمود. در ادامه به چند اصل اخلاقی که از متن وصیتنامه شهید حججی برداشت شده است، اشاره خواهد شد.

۱-۲) ازدواج برای رسیدن به اهداف عالی

هدف از ازدواج از منظر قرآن کریم و روایات، رسیدن به کمال و آرامش و همچنین تکمیل دین می باشد. انسان مانند پرنده ای است که رو به سوی معبود در حال پرواز است. همسر در حکم بال های این پرنده می باشد. آیا هیچ پرنده ای بدون بال می تواند پرواز کند؟ بنابراین هدف انسان در ازدواج و انتخاب همسر باید رسیدن به تعالی روح باشد و برای رسیدن به این هدف باید همسری برای خود برگزیند که او را در این مسیر یاری کند.

شهید محسن حججی در وصیتنامه خود هدف از ازدواجش را، رسیدن به شهادت می داند و این جمله بسیار تامل برانگیزی می باشد. شهید محسن حججی در وصیتنامه اش، خطاب به همسرش زهرا می نویسد :

«همسر عزیزم زهرا جان:

اگر روزی خبر شهادتم را شنیدی بدان به آرزویم که هدف اصلی ام از ازدواج با شما بود رسیدم و به خود افتخار کن که شوهرت فدای حضرت زینب شد.

مبادا بی تابی کنی، مبادا شیون کنی، صبور باش و هر آن خودت را در محضر حضرت زینب بدان… حضرت زینب بیش از تو مصیبت دید».

تاملی بر وصیت نامه شهید حججی
تاملی بر وصیت نامه شهید حججی

۲-۲)پدر؛ بهترین الگو برای فرزند

بهترین الگو برای فرزندان، پدر و مادر می باشند. فرزندان آینه پدر و مادر می باشند؛ این به این معناست که نمود تمامی رفتارهای ما در فرزندانمان قابل مشاهده می باشد. شاید از این روست که می گویند تربیت فرزند از سال ها قبل از تولد او آغاز می شود. برای اینکه فرزندانمان را به صفات نیکو و پسندیده متلبس کنیم؛ لازم است اول آن ویژگی ها را در خود به وجود آوریم. شهید محسن حججی در وصیتنامه اش، از پدر به عنوان الگوی خویش یاد می کند که از او درس مردانگی و زندگی آموخته است. آری او نیز همچون پدر شجاعانه در مقابل دشمن ایستاد و مردانه از ولی و رهبر زمان خود اطاعت کرد . این شاید بزرگترین درسی بود که محسن از پدر آموخت. محسن حججی در وصیتنامه اش خطاب به پدر چنین می گوید :

«پدر عزیزم:

همیشه و در همه حال الگوى زندگی و مردانگی ام تو بوده و هستی، اگر روزی خبر شهادتم را دیدی، زمانی را در

مقابل خود فرض کن که حسین بن علی در کنار جگر گوشه اش علی اکبر حاضر شد. داغ تو بیشتر از داغ اباعبدالله نیست، پس صبور باش پدرم، می دانم سخت است اما می شود».

تاملی بر وصیت نامه شهید حججی
تاملی بر وصیت نامه شهید حججی

۳-۲) احترام به خانواده همسر

یکی از اصول مهم اخلاقی، ادب و احترام به پدر و مادر می باشد. نکته مهمی که شاید برخی از آن غافل باشند این است که بعد از ازدواج، پدر و مادر همسر هم در حکم پدر و مادر خود فرد می باشد و احترام به آن ها واجب می باشد. شهید محسن حججی به عنوان نمونه و الگوی یک انسان اخلاق مدار، این اصول اخلاقی را رعایت می کند. او در وصیتنامه خود چند سطری هم برای خانواده همسر خود می نویسد و خطاب به آن ها می فرماید:

«پدر و مادر همسر عزیزم:

همیشه شما را همچون پدر و مادر واقعی خودم می دانستم و خوشحالم که سرنوشتم با حضوردرخانواده شما رقم خورد.

به شما هم جز صبر و تحمل چیز دیگری سفارش نمی کنم، همیشه یاد داشته باشید علی اکبر حسین هم تازه داماد کربلا بود».

حججی

 

۴-۲) رعایت حق الناس

از گناهان بزرگی که در روز قیامت گریبانگیر انسان می شود و خداوند هم به هیچ وجه از آن چشم پوشی نمی کند، حق الناس می باشد. تنها راه رفع این گناه کسب رضایت از کسی می باشد که حق او را ضایع کرده ایم. انسان های بزرگی که همواره در دایره اخلاق زیسته اند، نسبت به این مسئله بسیار حساس بوده اند و تا حد ممکن از مراقب اعمال خود بوده اند تا دینی از مردم بر گردنشان نماند. این صفت بارز اخلاقی در سیره و زندگی شهید حججی نیز جریان داشته و او به شدت از حق الناس پرهیز می نموده است. اما با این وجود، شهید محسن حججی در وصیتنامه اش خطاب به اقوام و آشنایان می نویسد:

«از همه میخوام این رو سیاه را حلال کنید، اگر حقی از کسی ضایع کردم، اگر غیبتی پشت سر کسی کردم، اگر دلی را رنجاندم، اگر گناهی از من سر زد؛ حلالم کنید».

تاملی بر وصیت نامه شهید حججی
تاملی بر وصیت نامه شهید حججی

۵-۲) تقویت حجاب

بسیاری از گناهان و فساد و فحشاهایی که در جامعه پدید می آید ریشه در بی حجابی دارد. این نکته را نیز دشمنان انقلاب و اسلام به خوبی دانسته اند و تمام تلاش خود را می کنند تا این ارزش اسلامی و انقلابی به ضد ارزش تبدیل شود. آن ها بی خوبی می دانند بی حجابی یکی از عوامل فروپاشی خانواده ها و در نهایت سست شدن جامعه اسلامی می باشد. لذا بر همه بانوان پاکدامن این مرز بوم لازم است که با بصیرت و تیزهوشی فریب تبلیغات دشمن را نخورند و بدانند که بی جهت نیست که بیشتر شهدا در وصیتنامه خود به حفظ حجاب تاکید کرده اند. شهید محسن حججی در وصیتنامه خود خطاب به بانوان، آن ها را به تقویت حجاب و حفظ چادر، دعوت میکند و می فرماید:

«از همه ی خواهران عزیزم و از همه ی زنان امت رسول الله می خواهم روز به روز حجاب خود را تقویت کنید، مبادا تار مویی از شما نظر نامحرمی را به خود جلب کند؛ مبادا رنگ و لعابی بر صورتتان باعث جلب توجه شود؛ مبادا چادر را کنار بگذارید…همیشه الگوی خود را حضرت زهرا و زنان اهل بیت قرار دهید؛ همیشه این بیت شعر را به یاد بیاورید، آن زمانی که حضرت رقیه سلام الله خطاب به پدرش فرمودند:

غصه ی حجاب من را نخوری بابا جان

چادرم سوخته اما به سرم هست هنوز»

تاملی بر وصیت نامه شهید حججی
تاملی بر وصیت نامه شهید حججی

۶-۲) پرهیز از مدگرایی

یکی از عوامل ایجاد آسیب های اجتماعی و فرهنگی در جامعه، مدگرایی و تقلید از غرب، می باشد. وقتی یک جامعه ارزش های خود را از دست بدهدو اصالت خود را به فراموشی بسپارد، آنگاه به راحتی می تواند بازیچه فرهنگ های بی پایه و اساس شود و به سمت پوچی گراییده شود. بنابراین لازم است جوان های این مرز و بوم از الگوهای اصیل و دینی که ریشه در اعتقاد و فرهنگ خودمان دارند، پیروی کنند و هویت و اصالت خود را بشناسند و بر فرهنگ غنی و ارزشمند کشور خود ببالند. شهید محسن حججی از آسیب های جامعه باخبر بوده و از این رو در وصیتنامه خود خطاب به جوانان می نویسد:

«از همه ی مردان امت رسول الله می خواهم فریب فرهنگ و مدهای غربی را نخورید؛ همواره علی ابن ابی طالب امیرالمومنین را الگو و پیشوای خود قرار دهید و از شهداء درس بگیرید».

خدا نوشته مرا پاسبانشان باشم

مدافع حرم عمه جانشان باشم

خدا نوشته که بعد هزار و اندی سال

شعاعی از قمر خاندانشان باشم…

نویسنده: منصوره صالحی  ۱۲/۱۰/۱۳۹۷

وصیت نامه شهید حججی
وصیت نامه شهید حججی

متن وصیت نامه شهید حججی

وصیت‌نامه شهید حججی منتشر شد + عکس ۰
به گزارش اخبار جهادی به نقل از باشگاه خبرنگاران، شهید محسن حججی یکی از نیروهای لشکر زرهی ۸ نجف اشرف و از نیروهای فعال مؤسسه شهید احمد کاظمی بود. او اهل اصفهان و ۲۵ساله بود که در منطقه مرزی عراق و سوریه طی یورش داعش، اسیر و دو روز بعد از اسارت همچون سالار شهید اباعبدالله الحسین علیه السلام به درجه رفیع شهادت نائل شد. از این شهید بزرگوار یک فرزند دوساله به یادگار مانده است.

سرانجام پیکر مطهر شهید حججی پس از گذشت بیش از ۵۰ روز از شهادتش وارد میهن اسلامی شد و پس از مراسم باشکوه تشییع و وداع در تهران و اصفهان، قرار است امروز در میان جمع انبوهی از مردم شهیدپرور در زادگاهش نجف آباد اصفهان به خاک سپرده شود. همزمان با مراسم تششیع و خاکسپاری پیکر مطهر شهید مدافع حرم محسن حججی، متن وصیت نامه او منتشر شد. متن این وصیت نامه را ادامه می‌خوانید:
برای بانوی صبر
السلام ای بانوی سلطان عشق
السلام ای بانوی صبر دمشق
زیبنبِ دنیا و عقبیِ علی
شرح مدح لافتی الا علی
در مسیر شام غوغا کرده ایی
شهر را آشوب برپا کرده ایی
خطبه خواندی از غریبی حسین
زنده کردی کربلا در عالمیین
گر نبودی کربلایی هم نبود
گریه و شور و نوایی هم نبود
رنج هایی ست فراوان دیده ایی
خیمه ها، غارت، سواران دیده ایی
دیده بودی، حلق و چشم و حرمله
گریه کردی پا به پای قافله

تاملی بر وصیت نامه شهید حججی
تاملی بر وصیت نامه شهید حججی

بسم الله النور…
صَلی الله علیک یا اُماه یا فاطمه الزهرا”سلام علیک”
وَلاتَحسَبن الذینَ قُتلوا فی سَبیل الله اَمواتا، بَل احیاء عند رَبِهم یُرَزقون
هرگز نمیمیرد آنکه دلش زنده شد به عشق

ثبت است بر جدیده عالم دوام ما…
چند ساعتی بیشتر به رفتن نمانده است، هرچه به زمان رفتن نزدیک تر می شوم قلبم بی تاب تر می شود…نمی دانم چه بنویسم و چگونه حس و حالم را بیان کنم…نمی دانم چگونه خوشحالی ام را بیان کنم و چگونه و با چه زبانی شکر خدای منان را به جای بیاورم…به حسب وظیفه چند خطی را به عنوان وصیت با زبان قلم می نویسم…
نمیدانم چه شد که سرنوشت مرا به این راه پر عشق رساند… نمی دانم چه چیزهایی عامل آن شد…

بدون شک شیر حلال مادرم، لقمه حلال پدرم و انتخاب همسرم و خیلی چیزهای دیگر در آن اثر داشته است…
عمریست شب و روزم را به عشق شهادت گذرانده ام… و همیشه اعتقادم این بوده و هست که با شهادت به بالاترین درجه ی بندگی میرسم…

خیلی تلاش کردم که خودم را به این مقام برسانم اما نمی دانم که چقدر توانسته ام موفق باشم…
چشم امیدم فقط به کرمخدا و اهلبیت است و بس امید دارم این رو سیاه پرگناه را هم قبول کنند و به این بنده ی بدِ پرخطا نظری از سر رحمت بنمایند…
که اگر این چنین شد؛الحمدالله رب العالمین…
اگر روزی خبر شهادت این بنده حقیر سرا پا تقصیر را شنیدید؛ علت آن را جز کریمی و رحیمی خدا ندانید…
اوست که رو سیاهی چون مرا هم می بخشد و مرا یاری می کند…

وصیت نامه شهید حججی
وصیت نامه شهید حججی

همسر عزیزم زهرا جانم
اگر روزی خبر شهادتم را شنیدی بدان به آرزویم که هدف اصلی ام از ازدواج با شما بود رسیدم و به خود افتخار کن که شوهرت فدای حضرتزینب شد…
مبادا بی تابی کنی، مبادا شیون کنی، صبور باش و هر آن خودت را در محضر حضرت زینب بدان… حضرت زینب بیش از تو مصیبت دید.

پدر عزیزم
همیشه و در همه حال الگوى زندگی و مردانگی ام تو بوده و هستی، اگر روزی خبر شهادتم را دیدی، زمانی را در مقابل خود فرض کن که حسین بن علی در کنار جگر گوشه اش علی اکبر حاضر شد…
داغ تو بیشتر از داغ اباعبدالله نیست… پس صبور باش پدرم، می دانم سخت است اما می شود…

مادر عزیزم
ام البنین علیهاالسلام ۴جوان خود را فدای حسین و زینب کرد و خم به ابرو نیاورد.
حتی زمانی که خبر شهادت پسرانش را به آن دادند باز از حسین سراغ گرفت؛ پس اگر روزی خبر شهادتم را شنیدی، همچون ام البنین صبورانه و با افتخار فریاد بزن که مرا فدای حسین و حضرت زینب کرده ای و مبادا با بی تابی خود دل دشمن را شاد کنید…

برادر عزیزم
اگر روزی مرا در لباس شهادت دیدی آن لحظه ایی را به یاد بیاور که اباعبدالله بر بالین عباس ابن علی حاضر شد و داغ برادر کمرش را خم کرد…
مبادا ناسپاسی کنی، مبادا به هدیه ایی که تقدیم اسلام کرده اید شک بیاورید…

خواهران خوبم
لحظه ی وداع با شما و مادرم و پدرم مرا به یاد آن لحظه ایی انداخت که اهل حرم حضرت علی اکبر را راهی میدان جنگ می کردند؛ پس اگر من هم رو سفید شدم غم و غصه و اشک و ناله خود را فدای علی اکبر کنید و مبادا داغ خود را از داغ دل اهلحرم بیشتر بدانید…

پسر عزیزم، علی جان…
ببخشید اگر قد کشیدنت را ندیدم و مرد شدنت را نظاره نکردم… سعی کن راه مرا ادامه بدهی… سعی کن کاری کنی که سرانجام آن به شهادت ختم شود…
پدر و مادر همسر عزیزم…
همیشه شما را همچون پدر و مادر واقعی خودم می دانستم و خوشحال ام که سرنوشتم با حضور در خانواده شما رقم خورد…

به شما هم جز صبر و تحمل چیز دیگری سفارش نمی کنم، همیشه یاد داشته باشید علی اکبر حسین هم تازه داماد کربلا بود…
از همه میخوام این رو سیاه را حلال کنید، اگر حقی از کسی ضایع کردم، اگر غیبتی پشت سر کسی کردم، اگر دلی را رنجاندم، اگر گناهی از من سر زد؛ حلالم کنید…
اگر شهید شدم تا جایی که اجازه داشته باشم؛ شفیعتان خواهم بود.

تاملی بر وصیت نامه شهید حججی
تاملی بر وصیت نامه شهید حججی

اما چند وصیت کلی:
از ولایت فقیه غافل نشوید و بدانید من به یقین رسیدم که امام خامنه ای نائب بر حق امامزمان است.
از همه ی خواهران عزیزم و از همه ی زنان امت رسول الله می خواهم روز به روز حجاب خود را تقویت کنید، مبادا تار مویی از شما نظر نامحرمی را به خود جلب کند؛ مبادا رنگ و لعابی بر صورتتان باعث جلب توجه شود؛ مبادا چادر را کنار بگذارید…همیشه الگوی خود را حضرت زهرا و زنان اهل بیت قرار دهید؛ همیشه این بیت شعر را به یاد بیاورید
آن زمانی که حضرت رقیه سلام الله خطاب به پدرش فرمودند:
غصه ی حجاب من را نخوری بابا جان
چادرم سوخته اما به سرم هست هنوز…

از همه ی مردان امت رسول الله می خواهم فریب فرهنگ و مدهای غربی را نخورید؛ همواره علی ابن ابی طالب امیرالمومنین را الگو و پیشوای خود قرار دهید و از شهداء درس بگیرید…

خودتان را برای ظهورامامزمان روحی لک الفدا و جنگ با کفار به خصوص اسرائیل آماده کنید که آن روز خیلی نزدیک است.

همیشه برای خدا بنده باشید که اگر این چنین شد بدانید عاقبت همه ی شما به خیر ختم می شود…
مقداری حق‌الناس به گردن دارم که عاجزانه می خواهم برایم ادا کنید…
– یک میلیون تومان به مادر بزرگ پدری بدهکارم
– مقداری بدهی به برادر محسن همتی ها بابت محصولات فرهنگی و کار های دیگر بدهکارم
– ۳۲هزارتومان به اضافه مقداری سربند به پایگاه شهدای بنیاد امیرآباد بدهکارم
– اگر برایتان مقدور بود به مقدار یک ماه نماز و روزه برایم ادا کنید که اگر خدایی ناکرده گهگاهی از روی خطا نمازی قضا کردم و یا روزه ایی از دست دادم جبران شود…

اللهم عجل لولیک الفرج
اللَّهُمَّ اجْعَلْنِی مِنْ أَنْصَارِهِ وَ أَعْوَانِهِ وَ الذَّابِّینَ عَنْهُ وَ الْمُسَارِعِینَ إِلَیْهِ فِی قَضَاءِ حَوَائِجِهِ وَ الْمُحَامِینَ عَنْهُ وَ السَّابِقِینَ إِلَى إِرَادَتِهِ وَ الْمُسْتَشْهَدِینَ بَیْنَ یَدَیْه‏

آمین
١٣٩۶/۴/٢٧
محسن حججی

 

انتهای پیام / ۱۳۷

نویسنده متن خانم منصوره صالحی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 نظر
  1. فاطمه حسین پور می گوید

    در زیر نخستین صفحه وصیت نامه شهید محسن حججی این سخن از فیلسوف اُرُد بزرگ است : «آرامش اگر همیشگی باشد، سستی و پلشتی در پی دارد.»
    این سخن، مصداق همان چیزی بود که شهید حججی براستی از آن گریزان بود او می دانست که برای اهداف بزرگش باید مجاهدت کند و مبارزه را بر عافیت طلبی ترجیح داد و در این راه به شهادت رسید.
    یاد و نامش همواره گرامی