ابوالفضل ابوترابی: حراست از مرزهای دیجیتال تنها در یک وزارتخانه، خطایی استراتژیک

0

ابوالفضل ابوترابی: حراست از مرزهای دیجیتال تنها در یک وزارتخانه، خطایی استراتژیک

به گزارش نجف آبادنا از صاحب نیوز؛ ابوالفضل ابوترابی، نماینده مردم شهرستان های نجف آباد و تیران و کرون در کانال رسمی خود در فضای مجازی نوشت: خطاست که وزارتخانه «ارتباطات و فناوری اطلاعات» در اجرای تکالیف قانونی خویش و حراست از مرزهای سایبری، تنها رها شود، همان‌گونه که اگر مسئولیت حراست از مرزهای کشور دربرابر قاچاق کالا، بر عهده وزارت «صنعت، معدن و تجارت» گذاشته شود، خطاست. تجمیع مسئولیت صدور مجوز و نیز حراست از مرزهای دیجیتال در یک وزارتخانه، خطایی راهبردی و استراتژیک است.

 

اساسی‌ترین عامل بقا، حیات و اقتدار یک جامعه، داشتن مرزهای روشن و شفاف با بیگانگان است. «مرز» عامل هویت‌ساز و «هویت» سرچشمه انسجام، وحدت و از همه مهم‌تر نفوذناپذیری مقابل بیگانگان است. در مقابل، «شفاف‌نبودن» مرزهای یک جامعه با بیگانگان، سبب آسیب‌پذیری و اضمحلال آن جامعه خواهد شد.

قرآن بارها بر ضرورت مرزبندی با بیگانگان تاکید کرده است. برای نمونه، قرآن حضرت ابراهیم(ع) و پیروان ایشان را الگو معرفی کرده و بلافاصله به مرزبندی آن حضرت و پیروان‌شان با کفار اشاره می‌کند: «قَد کانَت لَکم اُسوَهٌ حَسَنَهٌ فی اِبراهیمَ وَ الَّذینَ مَعَه اِذ قالوا لِقَومِهم اِنّا بُرَءآوا مِنکم وَ مِمّا تَعبُدونَ مِن دونِ الله کفَرنا بِکم وَ بَدا بَینَنا وَ بَینَکمُ العَداوَهُ وَالبَغضآءُ ابدا حَتّی‌ تُومِنوا بِالله وَحدَه.»

حفاظت از مرزهای سایبری
حفاظت از مرزهای سایبری

 

دادوستد و ارتباطات میان کشور ما و دیگر کشورها با انضباط خاصی انجام گیرد

مرزبندی به این معنا نیست که ما با ملت‌ها و دولت‌های دیگر ارتباط نداشته باشیم بلکه به این معناست که دادوستد و ارتباطات میان کشور ما و دیگر کشورها با انضباط خاصی انجام گیرد تا سبب رشد هرچه بیشتر کشور شود، نه اینکه زمینه‌ساز افول کشور شود. رهبر معظم انقلاب در این خصوص می‌فرمایند: «مرزبندی به معنای این نیست که ما رابطه‌مان را قطع بکنیم. توجه بکنید، مغالطه نکنند که شما می‌گویید ما با همه دنیا دشمنیم؛ نه، مرزبندی کنید. مرزها مخلوط [نشود]. مثل مرز جغرافیایی؛ در مرز جغرافیایی شما بین کشور خودتان و کشورهای اطراف، مرز معین می‌کنید؛ معنای این مرز این نیست که شما نمی‌روید آنجا، آنها نمی‌آیند اینجا؛ معنای این مرز این است که هر رفت‌وآمدی منضبط خواهد بود. معلوم باشد کی می‌رویم، چه کسی می‌رود، چه‌جور می‌رود، چه کسی می‌آید، کی می‌آید، چه‌جور می‌آید، چرا می‌آید؛ مرزبندی در مرزهای جغرافیایی این‌جور است. در مرزهای عقیدتی هم همین‌جور است.»

 

مرزبندی با بیگانگان

ایشان درمورد کسانی که مرزبندی با بیگانگان را کم‌اهمیت جلوه می‌دهند، می‌فرمایند: «کسانی که سعی می‌کنند این مرز را کم‌رنگ یا محو کنند یا از بین ببرند، اینها خدمت نمی‌کنند به مردم، اینها خدمت نمی‌کنند به کشور؛ چه مرزهای دینی و عقیدتی، چه مرزهای سیاسی. استقلال، مرزی است برای کشور. این کسانی که سعی می‌کنند اهمیت استقلال یک ملت را- به‌عنوان جهانی‌شدن و حل‌شدن و منطبق‌شدن با جامعه‌ جهانی از بین ببرند و کم‌رنگ کنند، مقاله می‌نویسند، حرف می‌زنند، اینها هیچ‌خدمتی نمی‌کنند به این کشور.»

مرزهای دیجیتال
مرزهای دیجیتال

 

انواع مرز

مرز انواع گوناگونی دارد؛ مانند مرز خاکی، آبی، هوایی، فضایی، سیاسی و عقیدتی. ما در این نوشتار می‌خواهیم از مرز مهم، اما مغفول سایبری و نیز نهادی که باید متولی حراست از آن باشد، سخن بگوییم.

 

 

متاسفانه، جهل یا عدم توجه به مرز دیجیتال و عدم اهتمام کافی برای حراست از آن، هزینه‌های مادی و معنوی بسیاری را بر کشور تحمیل کرده است و تا زمانی که سازوکار بهتری برای حراست از مرزهای دیجیتال پیدا نکنیم، هر روز همین کاسه چه کنم، چه کنم، روزی‌مان خواهد بود و هرچه از «هجوم صهیونیسم با سلاح سایبر» بگوییم و بشنویم، هیچ‌سودی به حال‌مان نخواهد داشت.

 

حرکت منفعلانه و مقلدانه کشور ما در عرصه فضای مجازی

اگر حرکت منفعلانه و مقلدانه کشور ما در عرصه فضای مجازی، قصه‌ای غصه‌دار است، اوج این غصه آنجا است که این تقلید منحصر به موارد منفی می‌شود و درموارد مثبت مانند مقابله با تهدیدات فضای مجازی و بهره‌برداری حداکثری و اقتدارآفرینی از طریق فضای مجازی، نه‌تنها طرحی نو در نینداخته‌ایم که حتی از تقلید کشورهای پیشرو نیز غفلت ورزیده‌ایم. برای نمونه، یکی از عرصه‌های فعالیت وزارت دفاع آمریکا، فعالیت در عرصه مجازی و دیجیتال است و یکی از ضلع‌های ستاره پنتاگون به همین معنا است، اما در کشور ما تا به حال، چنین توجهی به بعد فضای مجازی نشده است. گویا مسئولان تاکنون اصلا از این موضوع خبر نداشته‌اند تا برای هجمه دشمن، ماموریتی به نیروهای مسلح کشور بدهند تا به فکر مقابله با تهدیدات سایبری دشمن باشند. اکنون که برخی دلسوزان به فکر افتاده و برای ماموریت‌دادن به نیروهای مسلح برای مقابله با ارتش آمریکا، طرحی را به مجلس برده‌اند، هنوز برخی مسئولان به اهمیت و ضرورت این طرح واقف نیستند و سخنان آنان نشان از جهل و نه غرض‌ورزی دارد. هرچند جهل نیز توجیه خوبی برای مخالفت نیست، زیرا زیبنده مسئولان نظام اسلامی نیست.

مرزهای دیجیتال
مرزهای دیجیتال

 

انتهای پیام/ ۱۳۷

منبع: صاحب نیوز

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.