آغاز بکار مدرسه دخترانه شهید حججی در نجف آباد

0

آغاز بکار مدرسه دخترانه شهید حججی در نجف آباد

به گزارش نجف آبادنا از ایمنا، دی‌ماه امسال با حضور مسئولان ارشد شهرستان نجف‌آباد، سازمان نوسازی مدارس استان و بنیاد برکت کلنگ مجتمع ۳۰ کلاسه شهید حججی نجف آباد در زمینی به مساحت ۱۶ هزار متر مربع و زیربنای ۷۵۰۰ متر مربع با اعتبار نزدیک به ۱۰ میلیارد تومان در کنار هنرستان شهید پارسا و در فاصله دو کیلومتری تقاطع شهیدان حجتی در مسیر جاده فولادشهر به زمین زده شد.

اگرچه این پروژه که در اقدامی جهادی احداث شد اما از ابتدای بهره‌برداری با ایراداتی رو به رو بود زیرا حدود ۷۰۰ دانش‌آموز این مجتمع از نعمت گاز و برخی دیگر از زیرساخت‌ها بی‌بهره بودند. با آغاز عملیات اجرایی آن از اوایل اسفند ۹۶، مسئولان وعده دادند پروژه ظرف شش ماه به پایان برسد و حتی سالگرد شهادت شهید حججی در مرداد ۹۷ به میزبانی همین مجموعه برگزار شود.

اجرای چنین طرحی با ۳۰ کلاس درس جدید در نجف‌آباد که در حوزه فضاهای آموزشی یکی از فرسوده‌ترین شهرستان‌های استان به شمار می‌آید، کار بزرگی بود زیرا بخش قابل توجهی از مشکلات شهرستان به لحاظ کمبود سرانه فضای آموزشی استاندارد را جبران کرد.

در این مجموعه که دبستان ۱۲ کلاسه شاهد علی اکبر و متوسطه‌ دوره اول و دوم استعدادهای درخشان شهید اژه‌ای با مجموع ۱۸ کلاس را در خود جای داده، امکانات تقریبا کم‌نظیری در سطح شهرستان پیش‌بینی شده؛ از سالن ورزشی و آمفی‌تئاتر گرفته تا کتابخانه، نمازخانه و بیش از ۹ هزار متر مربع محوطه‌سازی.

اعتبار پیش‌بینی شده برای این طرح در زمان کلنگ‌زنی شش میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان عنوان شد، اما در حال حاضر و با توجه به نوسانات شدید قیمت، برخی کارشناسان هزینه صرف شده برای تکمیل ابنیه و تجهیزات این مجموعه را بالغ بر ۱۲ میلیارد تومان عنوان کرده‌اند. برای اتصال این مجتمع به شبکه زیرساخت‌های شهری همچون آب و گاز نیز کار سنگین و پر هزینه‌ای صورت گرفته به طوری که شرکت آب و فاضلاب اعلام کرده جهت اجرای ۱۷۰۰ متر لوله‌گذاری در فاصله تقاطع غیرهمسطح شهیدان حجتی تا این مجتمع، نزدیک به ۲۱۰ میلیون تومان هزینه کرده است.

محرومیت گازی

با وجود تمام تلاش‌ها و اقدامات صورت گرفته در این مجتمع، ۷۰۰ دانش‌آموز و نزدیک به ۱۰۰ پرسنل آموزشی با وجود گذشت دو ماه از سال تحصیلی با مشکلاتی نیز مواجه هستند. مواردی که برخی را می‌توان در چنین طرح‌هایی طبیعی دانست و تعدادی نیز در سایه اختلافات پیمانکار، سازمان نوسازی و بنیاد برکت ظهور کرده‌اند.

اصلی‌ترین مشکل را باید عدم اتصال مجتمع به شبکه گاز شهری دانست به طوری که دانش‌آموزان با ورود به نیمه دوم سال مجبور به تحمل سرما شده‌اند، در مدرسه ابتدایی این مجتمع با حدود ۳۰۰ دانش‌آموز، مسئولان چندین بخاری را به کمک کپسول‌های گاز مایع در ورودی اصلی روشن می‌کنند و در متوسطه‌های اول و دوم نیز که در مجموع نزدیک به ۴۰۰ دانش‌آموز دارند، از بچه‌ها خواسته‌اند که هیترهای برقی بیاورند.

دلیل اصلی عدم واگذاری انشعاب گاز به این مجتمع، تکمیل نشدن زیرساخت‌های گرمایشی آن است، برخی معلمان این مجتمع معتقدند که پیمانکار موظف به اتمام کامل طرح بوده و بعد از آن بایستی تسویه حساب کند و تعدادی هم دلیل این کم‌کاری را پرداخت نشدن اعتبارات مورد نیاز از سوی سازمان نوسازی و بنیاد برکت می‌دانند. در چند روز گذشته نیز نماینده مردم در مجلس به همراه فرماندار شهرستان در سفری به تهران با مسئولان بنیاد برکت و سازمان نوسازی تشکیل جلسه داده و برای رفع مشکلات به وجود آمده رایزنی‌هایی کرده اند.

برای نو شدن کلاس‌ها کلاهمان را هم بالا بیندازیم

رضا شجاعی، یکی از معلمان این مدرسه به ایمنا می‌گوید: چنین پروژه بزرگی در شهرستان واقعا بی‌نظیر است، البته مشکلات آن هم کم نیست، از جمله فعال نشدن سالن ورزشی مجموعه به دلیل ناتمام ماندن عملیات ساختمانی آن تا جانمایی محدود برای فضای سبز و پیش‌بینی نشدن مجموعه‌ای به عنوان غذاخوری.

وی ادامه می‌دهد: کیفیت کار خیلی پایین‌ است، هنوز دو ماه از حضورمان نگذشته که برخی چشمه‌های سرویس بهداشتی گرفته یا قفل درهای چوبی یا قسمت پایین آن مشکل‌دار شده، خبری از دوربین‌های مداربسته، دیتاشو، سیستم صوتی و پرده کلاس‌ها که قولش را داده بودند هم نیست.

یکی دیگر از معلمان اظهار می‌کند: در این وضعیت اقتصادی و با این همه مشکلات، همین که حدود ۱۰ میلیارد اعتبار به شهرمان آمده و این همه کلاس نو ساخته شده باید کلاهمان را بالا بیاندازیم هرچند گفته‌اند تا چند ماه دیگر بیش از ۹۰ درصد آن‌ها حل می‌شود.

وی می‌گوید: انجام یکسری از کارها مثل نقاشی دیواری مدرسه و نصب پرده‌ها را به خودمان واگذار کردند و این موضوع هزینه سنگینی را به ما تحمیل می‌کند، نمی‌دانیم تکلیف این هزینه‌ها چیست؟! آیا از فاکتور پیمانکار که عهده‌دار انجام تمامی آن‌ها بوده کم می‌شود یا نه؟

نقشه‌های نوسازی و آموزش و پرورش جور نیستند

دیگر انتقاد مهم کادر آموزشی مجتمع، پیش‌بینی شدن فضای اداری کافی برای مدارس است، اشکالی که یکی از معلمان متوجه سازمان نوسازی دانسته و می‌گوید: متاسفانه نقشه‌های سازمان با نیازهای آموزش و پرورش متناسب نیستند. فضایی که برای معاون مدرسه یا معلمان اختصاص داده‌اند به حدی کوچک است که آن را به عنوان بوفه مدرسه استفاده می‌کنیم.

وی اضافه می‌کند: البته کلاس‌های درس فضای کافی و نور بسیار عالی دارند که حتی مجبور شدیم برخی کلاس‌های درس را به فضای اداری تبدیل کنیم که این موضوع را پیش بینی نکرده بودیم، زیرساخت‌هایی همچون خط تلفن برای کلاس‌ها، مشکلاتی ایجاد کرده است.

این معلم با سابقه می‌افزاید: نبود فضای کافی در حاشیه زمین اصلی سالن ورزشی مجتمع با وجود اجرای رختکن و سرویس‌های بهداشتی بسیار مناسب، اتصال نداشتن مجتمع به شبکه فیبر نوری و اجبار برای استفاده از سیستم‌های وایرلس، ترک برداشتن برخی دیوارها و وجود تعداد زیاد حشرات در محوطه مدارس در فصول گرم سال به دلیل فعالیت واحدهای دامداری هنرستان کشاورزی پارسا و چندین مجموعه گاوداری در نزدیکی مجتمع از دیگر مشکلات ما دبیران و دانش آموزان است.

وی می‌گوید: دیگر مشکل این مجموعه، نبود زیرگذر برای تردد دانش‌آموزان است که البته اجرای آن مستلزم صرف هزینه و وقت قابل توجه از سوی دیگر ارگان‌ها خواهد بود.

مجتمع نوساز شهید حججی
مجتمع نوساز شهید حججی

انتهای پیام / ۱۳۷

منبع: ایمنا

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.