حسینیه ارشاد نجف آباد و تخریب شبانه طبقه دوم

0

حسینیه ارشاد نجف آباد و تخریب شبانه طبقه دوم

 

به گزارش نجف آبادنا از پایگاه خبری گلونی، در خبرها آمده است طبقه دوم حسینیه ارشاد در نجف آباد اصفهان تخریب شد.

البته قرار بود این ساختمان مرمت شود، اما چون سرمایه‌گذاران مشغول فعالیت در حوزه‌های دیگری بودند و فرهنگ هم نون و آب نمی‌شود و از طرفی بودجه هم که معمولا برای این امور نداریم، برخی از مسئولان شهری تصمیم گرفتند تا طبقه دوم را به طور کامل تخریب کنند.

تخریبگران بنده‌های خدا هم رویشان نمی‌شد، به خاطر همین هم شبانه دست به این کار زدند که چهره‌شان را کسی نبیند. یا حداقل تعداد آدم‌های کمتری ببینند. فردا صبح هم که دیگر مهم نیست. چون می‌دانند در بین مسئولان و حتی مردم، کسی سر به هوا نیست، از فردا کسی متوجه تخریب نمی‌شود.

از آنجایی که میراث فرهنگی معمولا به موقع و از همان لحظات اولیه تخریب، متوجه ماجرا می‌شود، اینجا هم سریعا خودش را به محل رساند. بعد متوجه شد تنها کاری که از دستش برمی‌آید غصه خوردن است و نظارت بر حسن انجام کار! ضمن آنکه چون از هر پنج نفر، حداقل چهار نفر احساس می‌کنند میراث فرهنگی فقط شامل چند تا بنای درشت در شهرهای درشت‌تر می‌شود، مجدانه به تلاش خودشان ادامه دادند.

سنگ تمام در تخریب حسینیه ارشاد

از خدا چه پنهان، از شما هم پنهان نیست واقعا هم تا صبح سنگ تمام گذاشتند و کامل تخریبش کردند. نکته مهم در این فعالیت‌های تخریبی این است که خلاف همه اقدامات فوری، ساعت نمی‌شناسد و اغلب هم شب در وقت اضافه رخ می‌دهد.

همین هم موجب شد تا میراث فرهنگی نتواند برای اطلاع از تخرب حسینیه ارشاد با یگان حفاظت تماس بگیرد. درست است که مسئولان شهری، برای تلاش شب و روز نمی‌شناسند، اما یگان حفاظت فرق شب و روز را می‌داند و شدیدا هم شب هوا تاریک است! به همین خاطر خودشان را راحت کردند و تماس برقرار نشد که حتی بتوانند این حرف‌ها را بزنند. به خاطر همین من خودم دیالوگ بینشان را نوشتم که نباید چندان تفاوت کند.

البته خبر خوش این است که طرح مرمت این بنا هنوز موجود است و در یکی دو تا سیستم کامپیوتری مشاهده شده است. فقط حالا که مسئولان می‌خواهند از نو بسازند، حداقل هفت، هشت طبقه‌ای احداث کنند که به زحمتش بیارزد. یکی از طبقاتش را هم اجاره دهند کافی است تا خودش خرج خودش را درآورد و چه بسا بتواند برای بقیه بناهای تاریخی همان منطقه هم بودجه تامین کند. ضمناً فرایند شماره ثبت ملی‌اش فراموش نشود. تا آن شماره آماده شود، کل این هفت هشت طبقه ساخته شده و برای نصب روی دیوار آن آماده می‌شود. اثر فرهنگی تاریخی به شماره ثبت ملی‌اش زنده است.

حسینیه ارشاد نجف آباد و تخریب شبانه طبقه دوم
حسینیه ارشاد نجف آباد و تخریب شبانه طبقه دوم

خبر تخریب حسینیه ارشاد نجف آباد به نقل از ایسنا

از حدود دو ماه قبل زمزمه‌های اولیه و حتی برخی حرف‌ها برای تخریب بخش تاریخی حسینیه ارشاد نجف‌آباد در استان اصفهان مطرح شدند، دلیل این درخواست نیز سست شدن پایه ستون‌های این بنای تاریخی و ارزشمند بیان شده بود.

اما در این میان دو مسئول شهری نجف‌آباد، یکی شهرداری درخواست تخریب این بنای تاریخی را با هدف رفع خطر مطرح کرده بود و از سوی دیگر دادستانی این شهر دستور «تخریب حداقل، رفع خطرشود» را امضا کرده بود؛ دستوری که توجه و ارزش این بنای تاریخی را نزد بالاترین مقام قضایی شهرستان نجف‌آباد نشان می‌داد.

اما بعد از گذشت حدود دو ماه از صحبت‌های مطرح شده، اکنون خبر می‌رسد این بنای تاریخی به طور کامل تخریب شده است.

حسین نجفی‌پور، فعال میراث فرهنگی شهرستان نجف‌آباد اصفهان، در گفت‌وگو با ایسنا می‌گوید: طبقه دوم عمارت «حسینیه ارشاد» نیمه شب جمعه دوم آذر به طور کامل تخریب شده است.

او ادامه می‌دهد: از زمان آغاز تخریب، تلاش کردم با یگان حفاظت میراث فرهنگی شهرستان ارتباط برقرار کنم اما چون نیمه شب بود نتوانستم و بنا به طور کامل تخریب شد.

به گفته‌ی وی، طبقه دوم عمارت «حسینیه ارشاد» که تا چند سال گذشته فعال بوده و تا مدتی نیز کاربری‌ اداری داشته و برخی اقدامات کوتاه مدت در آن انجام می‌شده است، دارای تزیینات منحصر به فرد تاریخی در این شهرستان بود. طبقه نخست حسینیه ارشاد نیز در طول سال‌های گذشته تخریب و نوسازی شده بود.

او به روند نامه‌نگاری‌ها برای رسیدگی به این بنای تاریخی در طول چند سال گذشته اشاره می‌کند و می‌گوید: در سال‌های گذشته چند بار شهرداری نجف‌آباد در نامه به میراث فرهنگی درخواست لزوم توجه و رسیدگی به این بنای تاریخی را می‌کند که اگر این بنا ارزشمند است، هر چه سریع‌تر نسبت به مرمت و احیای آن اقدام شود. در غیر این صورت، به دلیل احتمال تخریب و به خطر افتادن جان مردم، آن تخریب شود.

نجفی‌پور ادامه می‌دهد: تا ۱۸ مهر که بالاخره میراث فرهنگی و شهرداری با دستور دادستانی شهرستان عملیات مهار ستون‌ها را انجام دادند.

حسینیه ارشاد نجف آباد و تخریب شبانه طبقه دوم
حسینیه ارشاد نجف آباد و تخریب شبانه طبقه دوم

حسینیه ارشاد نجف‌آباد قبل از تخریب

اکرم عباسی – رییس اداره میراث فرهنگی شهرستان نجف‌آباد – نیز در گفت‌وگو با ایسنا در ۱۸ مهر اظهار کرد: «حسینیه ارشاد» نجف‌آباد بنای ارزشمندی است که متاسفانه هنوز در فهرست آثار ملی به ثبت نرسیده است، البته پرونده ثبتی آن پیش از این اماده شده، فقط به دلیل ناقص بودن مدارک تائید موافقت شورای ثبت استان اصفهان قدری طول کشید واکنون اقدامات بعدی در دست انجام است تا شماره ثبت ملی این بنای تاریخی از اداره کل ثبت آثارتاریخی سازمان میراث فرهنگی گرفته شود.

او افزود: بنای تاریخی حسینیه ارشاد از دید میراث فرهنگی، بنای منحصر به‌فردی است و حلقه مفقوده اتصال حسینیه‌ها را از عصر قاجار به دوران بعدی گره زده است، نمی‌توان این بنا را نادیده گرفت، بنابراین مهلتی داده شد تا سرمایه‌گذارمناسبی پیدا کنیم تا بعد از مرمت، کاربری بهینه ای به این بنا داده شود.

به نظر می‌رسد در طول دو ماه گذشته متولیان شهری و تاریخی نجف‌آباد در حال پیدا کردن یک سرمایه‌گذار بوده‌اند و در نهایت به دلیل نرسیدن به یک نتیجه مناسب به تخریب بنا اقدام کرده‌اند، هر چند میراث فرهنگی استان اصفهان نیز گویا منتظر پیدا شدن سرمایه‌گذاری بوده تا بعد از امضای قرار داد اقدام به ثبت این بنای ارزشمندِ تخریب شده کند.

خبرنگار ایسنا تلاش کرد در تماس با اکرم عباسی، رئیس میراث فرهنگی شهرستان نجف‌آباد اصفهان، علت تخریب را جویا شود، که هنوز موفق به صحبت با وی نشده است.

موقوفه شریعتی متعلق به پهلوی اول، در پشت عمارت حسینیه ارشاد شهرستان نجف‌آباد و چسبیده به آن در طبقه دوم قرار دارد، که هر چند بنای زیرین آن در سالهای گذشته نوسازی شده، اما اکثر بنا از عناصر پهلوی است و برای مخارج مسجد و حسینیه ارشاد وقف شده است.

حسینیه ارشاد نجف آباد و تخریب شبانه طبقه دوم
حسینیه ارشاد نجف آباد و تخریب شبانه طبقه دوم

انتهای پیام / ۱۳۷

منبع: گلونی / ایسنا

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.