طراوتی به زیبایی زنده رود

0

طراوتی به زیبایی زنده رود

 

به گزارش نجف آبادنا از ایمنا، بودن اینجا آرامش می دهد؛ آدمی بریده از جنجال و هیاهوی شهر، گاهی باید به مناطقی بکر سفر کند تا جسم و روان را در سایه سار درختان و زمزمه پرندگان و صدای رود، بیاساید.

 

شهر “سامان” را روی نقشه بجویید و بار سفر ببندید تا به اقلیمی از جنس بهشت برسیم.

“زاینده رود” دیر زمانی است که دیگر آن جوش و خروش سابق را ندارد و هرچند جای شلاق خشکسالی بر پیکر لطیف آن به چشم می خورد، اما زنده رود هنوز در هر کجا جاری است زندگی می بخشد و زیبایی می آفریند.

روستای مارکده
روستای مارکده

در گوشه ای زیبا در حاشیه زنده رود در روستای “مارکده” سرزمینی خفته است که در زیبایی به جنات عدن مانند است و در طراوت و شادابی، نظیری بر آن نیست.

زنده رود اینجا در دامن کوهساران و در آغوش درختان آرمیده است؛ از هر سو که بنگری زلال زنده رود را می بینی به گونه ای که گویا مارکده را در محاصره گرفته است.

پر آب ترین قسمت رودخانه زاینده رود در اینجا جوش و خروشی آفریده که از بلبلان کوهسار تا سنگ رودخانه و شاخسار درختان را به رقص آورده است.

اطراف رودخانه را باغات گسترده و درختان بلند افرا و نارون و صدای گنجشک فرا گرفته و زیبایی زاینده رود را چندین برابر کرده است.

سامان

 

مارکده یک هزار و ۵۰۰ نفر جمعیت دارد و بین پنج روستای پیرامون خود پر جمعیت تر است. مارکده روبه روی روستای قوچان واقع شده به گونه ای که عرض رودخانه فاصله بین دو روستا محسوب می شود و مجموعا نزدیک به دو هزار و ۲۰۰ نفر جمعیت دارند.

مارکده از غرب به “گرمدره” و از شرق به “صادق آباد” و “یاسه چای” محدود و مردمان آن باغدارانی هستند که بادام، هلو، گردو، آلوچه، زردآلو و … تولید می کنند و به بازارهای نجف آباد و اصفهان می فرستند.

روستای مارکده از طریق جاده آسفالت به شهرهای بن، شهرکرد، سامان، تیران، نجف آباد، اصفهان، شهرک سد زاینده رود مرتبط است.

طراوتی به زیبایی زنده رود
طراوتی به زیبایی زنده رود

این منطقه به دلیل موقعیت کوهستانی، سرسبزی و نزدیکی به رودخانه و داشتن باغ های سر سبز، توریستی است. مردمان روستاهای منطقه همه ترک زبان و از ایل قشقایی هستند که صدها سال پیش برای ییلاق به این محل آمده و ماندگار شده اند. روستای مارکده در میان این روستاها متفاوت است چون بیش از نیمی از مردمانش فارس زبان و نیمی دیگر ترک زبان هستند.
انتهای پیام / 137
منبع: ایمنا

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.